fredag 7 december 2012

One Coke!

Jag har en Herr rädd (Albin) och en herr framåt (Viktor) här hemma..
När vi var på Kap Verde så var människorna väldigt barnkära och ville busa och prata med barnen, till Albins förskräckelse.! 
E och jag kände oss som ank mamma och ank pappa när vi var vid maten eftersom vi hade två som nästan stod på oss. 


När vi skulle ta mat på buffén så fick vi gå i omgångar så att inte någon skulle komma och prata med herr rädd. Vilket självklart hände en gång på lunchen.
Jag skulle gå och hämta dricka ca 30 meter från dom, när jag ser att det kommer fram en ur personalen till grabbarna så ser jag även rädslan i Albins ögon och glädjen i Viktors. 
Jag avvaktar lite för att se vad som händer, Albin reser sig upp på darriga ben kolla på mig och springer. Jag frågade om han blev rädd och han säger, nä jag skulle bara kolla vad du gjorde medan Viktor sitter kvar med ett leende på läpparna.


Viktor hade Messi tröjan på sig och de flesta gjorde highfive med honom och sa : Yeeee Messi!
Jag la fram Albins Messi tröja flera dagar men han satt aldrig på sig den, men tillslut en dag så tvingade jag på honom den eftersom de andra tröjorna var smutsiga.
Med tårarna i ögonen så förklarde han att folket kommer att prata med honom och han kan ju inte engelska.
 Jag fick pedagogiskt förklara att man kommer långt med kroppssprået och om dom säger Messi så säg bara: YEEE, eller YES!!
Mycket riktigt vi hinner knappt ut ur rummet innan den första kommer och gör high five och säger Messi....
Albin svarar Yes och går vidare.
 Sedan säger han
 - Men mamma nu kan jag ju engelska, och det var inte något problem att ha  Messi tröjan på sig.

Det var barnshow på kvällarna och de flesta (små) barnen var med och dansade med clownerna och sköldpaddan framme vid scen, vi började med att sitta på raden längst bak, utifall någon skulle komma och dansa med oss..
Sedan blev grabbarna modigare och modigare så på den sista dagen satt vi längstfram och grabbarna dansade i sina stolar.. 



När sedan GRAND FINALEN kom lite senare på kvällen med en stor Afrikans show så satt vi kvar längst fram. Det var pampigt med afromusik, afromasker och dansare som var helt fantastiska!
Albin och Viktor satt och diggade i fåtöljerna då kommer en i personalen fram till Albin och säger..Yeee Messi, 
Albin svarar: Yes....
Killen fortsätter till Albin: Do you want to dance  
Albin svarar: YES  och nickar på huvudet.
Killen blir överlycklig och säger: come on man, lets dance.
Albin svarar: YES..och är överlycklig..
Killen börjar dansa framför honom och jag berättar att han vill att Albin ska följa med och dansa!!
Som en sköldpadda fällde han upp benen och in med armarna och sa.
-Näää mamma jag vill inte dansa...
Sedan blev det inte så mycket mer engelska den dagen! 



När vi sedan kommer hem till Sverige så berättar Albin så stolt att han har pratat engelska och att han beställt dricka själv i poolbaren. 
Min mamma frågade då vad han sa när han beställde dricka.
- One Coke...fick hon till svar. 
Medan den lilla var som en flinande pratkvarn och beställde Copacarbana i baren alldeles själv och gjorde High Five utan problem.


Tänk att man har två så olika barn! 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar