fredag 21 december 2012

Kola recept

Jul är ju godisens tid, och även här hemma!
Jag har för första gången bakat chokladkola, och vad goda dom blev.
Jag delar med mig min farmors recept!

1 dl Grädde
1 dl socker
1 dl Ljussirap
1 klick smör 
2 msk kakao.

Koka ihop grädde, socker, och sirap i en tjockbottnad kastrull, själv så tog jag en stekpanna med tjockbotten.
Tillsätt en klick smör och kakao.
Koka ca 5-10 min.
Häll sedan upp i knäckformar.
Det blir ca 40 st!




Lite tips: 
- Ha matolja på bakplåten så att knäckformarna inte glider runt.
- Ta en tillbringar med hett vatten i och låt tilbringaren "värmas upp". När det är dags för kolan att komma ner i formarna så häll ut det heta vattnet och tappa upp kolan i tillbringaren, det är MYCKET lättare att hälla från tillbringaren än använda skedar, jag lovar jag har provat både och!
- Det blir även lättare om man ställer formarna nära varandra.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar