torsdag 8 mars 2012

Benmärgsödem

Det är diagnosen jag har på mitt knä.
Det visade sig att min knäskål flyttat sig och slagits ihop med lårbenet i sån kraft att det blivit en "fraktur"/blödning på benmärgen.
Eller som läkaren förklarade: Vid ett trauma så är det slag, blödning, av. I mitt fall så är det slag, blödning och början till av, men inte ända igenom kan man säga..det är en skada som tar väldigt lång tid att läka och så klart har jag fått inflammation och vätska i ödemet(benmärgen) och därför jag svullnar upp hela tiden.
korsbandet hade en skada men det kändes ändå stabilt så det kommer ej behövas att åtgärdas.


Min självklara fråga till Ortopenden var: Kan jag träna? 
Då får jag till svar: Du får göra allt som inte gör ont, och helst utan belastning.
Något som jag blir lite irriterad på är att jag har försökt att träna själv för att bygga upp knät och det har alltså försämrat knät genom det.
Inte så att man hade kunnat upplysa mig om det tidigare, det hade gjort så att jag kanske hade haft mindre ont idag!
Så nu blir det ett återbesök om 2 mån och då hoppas doktorn på att mitt knä ska vara bra, och så ska jag även köra lite sjukgymnastik.


Det känns som om det ändå var en bra prognos..bara att tänka framåt och positivt så ordnar sig allt!

Bene diagnoscitur, bene curatur 

4 kommentarer:

  1. Hur har det gått med ditt ödem? Har samma skada efter att jag föll under ett lopp och slog i en stenhård rot. det är 10 månader sedan nu och jag har fortfarande ont. vore intressant att höra om din rehab. Jag har mest kört framsida lår efter konstaterad diagnos./Jakob

    SvaraRadera
  2. Hej Jabob! jag vilade i ca 3 månader innan jag kunde göra något alls, sedan började jag lätt med att stärka upp knäet med TRX bad, samt springa i vatten med Wetbelt..
    När jag sedan blev så pass stark i musklerna runtomkring så började jag löpa på bark, självklart så gjorde det ont att löpa men "smärtan" blev lindrigare allt eftersom.
    Det som jag kändes var när jag blev trött så blev det sjuka knäet svagare och att springa nedför/uppför gjorde hemskt ont!
    Jag fortsatte med TRX och löpning och innan vintern förra året(2012) var jag helt återställd det tog ca 10 månader.
    Tyvärr gjorde jag åter igen illa mig i knäet vid tester till PHS och mitt korsband small av. Så nu håller jag på med rehab ÄNNU en gång efter en korsbands Operation!
    Läkaren sa till mig när jag fick ödemet att det hade varit bättre om benet hade gått av eftersom det är sån lång rehab samt att det är väldigt lätt att "slå upp det igen".

    tyvärr så verkar detta med Ödem vara relativt nytt fenomen för läkarna och kunskapen är inte så himla bra.. Har du fått någon hjälp med rehab träningen alls?? / Micaela

    SvaraRadera
  3. Tack för svar. Till slut fick jag hjälp med rehab: stärka framför allt främre lårmusklerna. Tyvärr hann jag få följdproblem i motsatt höft innan jag fick diagnos och hjälp. Jag är lite intresserad av din progress vad gäller löpningen. Jag har varit lite rädd för att överbelasta och skada läkprocessen och därför inte tränat löpning alls eftersom jag fått ont direkt. Men kanske skulle jag våga mer där och ta lite mer smärta? Hur var din smärtutveckling? Kanske framgår tidigare i bloggen, men var ditt ödem också en konsekvens av ett fall eller ett annat slag på knät?
    Vilken otur du haft, hoppas du blir helt återställd så småningom.

    SvaraRadera
  4. Hej Jakob.
    När jag började löpa så kändes det som om benen inuti smällde ihop med varandra, men ju längre jag kom på löprundan desto bättre blev det.
    Jag började att löpa korta (2km) sträckor på bark, och ju starkare jag blev i knäet, desto bättre kändes löpningen, jag hade en vit tajt "socka" över knäet för att jag tyckte det blev mer stabilt. eftersom min läkare sa att inget kunde förvärra detta så körde jag på!

    Mitt ödem kom från att jag ramlat i slalombacken, det gjorde jag i Dec-11!
    Om jag hade träffat en annan ortoped vid min slalomolycka som var lite mer insatt i detta med ödem så tror jag att min diagnos hade sett annorlunda ut idag! Man känner sin kropp bäst och ibland får man pina sig lite extra!!
    Hoppas att du kommer ut i löpspåret snart igen, det är min högsta dröm just nu oxå !

    SvaraRadera