fredag 14 juni 2013

Avdramatisera!

Som många vet så hade ju Söderhamn sin första Pride förra helgen, det var helt underbart!! 
Glada människor och fantastisk atmosfär!
Jag åkte in till stan på Fredagen för att lyssna på "Grann pöjken" som skulle föreläsa om hur det var att växa upp i Söderhamn som bög.

Innan jag åkte så frågade Viktor vad jag skulle göra
Jag förklara enkelt och lätta att jag skall in till stan för att lyssna på Tobias om hur det var att växa upp i Söderhamn som Bög!


Viktor rynkar sin lilla näsa och utbrister: ÄR HAN BÖG???
Jag försöker att avdramatisera det hela och frågar honom: 
- Men vet du vad bög är? 
Han svara : Nääääää
Jag förklarar att det är när killar tycker om andra killar och att det finns även finns tjejer som tycker om tjejer.
Han ser lite skärrad ut och funderar en sekund när han säger: 
- Men mamma, tycker han om MIG också för att jag är kille?? 
Ännu en gång fick jag pedagogiskt berätta att det är precis samma sak 
som att pappa tycker om mamma. 
Men om man är bög eller lesbisk så är man kär i en person som råkar ha samma kön.


Lite förvirrad av vårt samtal så går han iväg och börjar fundera...sedan så kommer han och berättar: 
- Men mamma om det är två tjejer som tycker om varandra så kan dom ju få barn?
Jag frågar hur han tänkte då.?? 
- Jo men mamma, dom kan ju låna en kille så då kan båda tjejerna få barn.

Jag kan säga att jag är glad att jag åkte in och lyssnade på Tobias föreläsning, 
jag tycker som han att man skall avdramatisera ordet BÖG, Viktor har ALDRIG reflektera att vissa personer tycker om samma kön utan i hans värld är alla lika och jag hoppas att den toleransen finns hos många barn som vuxna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar