fredag 1 mars 2013

Operation nästa!


Jag for till Ortopeden med mitt MR svar i väskan och tänkte att nu jäklar ska jag se hur mycket dom kan.
Ortopeden kom in och det var min kompis pappa som var ortoped. 
Han börjar berätta att han kollat igenom mina papper och även pappren från förra olyckan.
Jag får berätta hur jag känner idag och mina problem. 
När jag sedan berättar att jag gjort MR redan och har svaret med mig så säger han:  
-Jag vill inte se det utan jag vill försöka lista ut det.
1-0 till läkaren, shit vad roligt med en läkare som VILL och brinner för sitt jobb!!

Han undersöker mig, och sedan säger han: 
- Ja, jag tror att korsbandet är av, sedan efter en stund så säger han: 
- Jag tror även att inre menisken är skadad, 2 rätt av 3 möjliga!
Han läser mitt MR svar och förklarar vad som står där för mig, 
Jag har alltså ett korsband (främre) som är av, min menisk är skadad och jag har en led som är intryckt och som man inte kan göra något åt just nu.
Jag har stora benmärgsödem och vätska i benmärgen, samt att jag har vätska i knäleden. 
Läkaren sa:  
- Ja detta blir operation för dig, såhär kan du inte ha det.
- Vill du bli Opererad i Bollnäs? 
- Ja, svarade jag.
Han börjar skriva ner längd vikt och blodtryck.
Sedan säger han:
- Det här kan gå fort till Operation, eftersom så här han du inte gå och ha ont!
Fort i en läkars perspektiv vad är der? 1,2,3 månader eller är det veckor? 

Jag vill ju inte ta ut något i förskott eftersom jag har gått den 
långa vägen förr utan att det blev något resultat!
Han berättar att man har 3 mån vårdgaranti men skall sätta upp mig på 
förtur och hoppas på att det!

Sedan frågar jag honom om jag kan söka in till PHS och OM jag skulle kunna löpa i Maj/ Juni, han ser på mig och säger: 
- Nä, det kommer vi inte hinna eftersom det är 6 mån rehab på korsband du kommer att kunna leva ett helt normalt liv efter några veckor, men måste träna upp knät från grunden.
 Jag börjar räkna 6 månader det betyder att jag kommer vara helt klar i September TIDIGAST.
Sedan pratar vi träning och jag kan köra allt utom extrem belastning på knät! 

Jag går från den duktige och förtroende ingivande ortopeden med ett STORT leende på läpparna! 

Det har alltså tagit exakt 1 månad och 2 veckor tills jag fick redan på EXAKT vad som var fel i mitt knä, jag har fått höra 3 olika diagnoser ( avslitet ledband, meniskskada med helt korsband, korsbandsskada och meniskskada) med det som Allgulander sa endast 2 veckor efter olyckan visade sig vara korrekt!!
Jag sa att jag skulle vara pain in the ass och det lovar jag att jag har varit!! MEN jag har även kommit någon vart med det också! 

Så det är lycka blandat med förtvivlan som jag nu vänder blad i denna bok och bara ser framåt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar