onsdag 11 juli 2012

skattjakt....

Jag fick ett tips av Karin att det finns något som heter Geocaching, det är som en skattjakt och man skall leta upp dessa platser med hjälp av appen geocaching och med hjälp av kompass, karta och gps ( som finns i appen) så kan man hitta flera olika platser där folk lagt ut "skatter".

Idag när det var halvdåligt väder så kläckte jag idén för grabbarna om skattjakten
Jag laddade ner appen Geocaching, förväntansfulla och i tron om att vi skulle hitta en guldskatt så for vi ut i skogen. 
Det fanns en geocatching utmärkt på Gräsudde här i stugsund och det är ca 500 meter från vårt hus.


Allt gick hur bra som helst, kartan räknade ner meter för meter och vi närmade oss målet!
När vi kom ner till Gräsudde så såg vi ett par skor som stod på en sten, och jag trodde att vi hittat skatten, vi vadade i höggräs och brännvessolr ( som viktor säger)..
Grabbarna blev överlyckliga, men det enda som vi hittade i skorna var sniglar och myror, självklart så lyckades han med shorts att bränna sig på vesslorna och det gjorde ju inte saken bättre.
Kompasset visade att vi skulle gå närmare vattnet, så vi började titta I vattnet, och där låg det pet flaskor, ölburkar och plastpåsar, grabbarna trodde att det var skatten som var gömd i dessa, jag plockade upp sakerna och grabbarna var fylld av förväntan, men sedan när det bara var vatten i flaskorna och burkarna så kom besvikelsen, jag sprang runt som en iller eftersom kompassen visade olika hela tiden.

Tillslut så ser jag en pinne med ett blått snöre knytet runt...YES äntligen har vi hittat skatten.
Jag tar upp pinnen och det blåa snöret är långt, men ännu ett bottennapp....det fanns ingen skatt där heller.   


Efter 1 timme utan något resultat så började grabbarna ge upp, och tjatade om att vi skulle gå hem, men jag ville fortsätta att leta, vi var ju så nära.. 
När det sedan började att hällregna så fick vi/ jag ge upp och det var INTE glada miner, för dom hade väntat sig en sjörövarskatt, och inte en burk med en penna, papper och en kundvagns femma som det skulle vara i denna geoskatt om vi hittade den.


Jag skulle knäppa ett kort för att visa E hur besvikna dom var, det enda dom sa var: 
Men mamma, GE dig, sluta knäpp kort vi är faktiskt arga!!!


Så nu måste vi tillbaka någon dag och fortsätta att leta efter skatten, och jag befarar att jag måste ta med mig bikinin, för vid vattenkanten fanns inte skatten, där har illern Micaela fin letat den ligger säkert någon meter ut i vattnet.

Detta var en riktigt rolig grej som passar både för barn och vuxna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar