torsdag 31 januari 2013

Privat VS, Sjukvården

I Tisdags var jag till Hudiskvall och träffade Johan Allgulander, han är Naprapat till Herr landslaget i fotboll, så om någon kan knän så är det väl han!
Jag var som ett barn på julafton och längtade så till att få höra vad han hade att säga.
När jag träffar Johan så känndes det direkt att denna man vet vad han talar om, han surrar inte och håller sig till skadan, har ögonkontakt och frågar vad som hänt och historien bakom. 

Jag får sedan lägga mig på britsen för undersökning, han ser att jag har svårt att sträcka ut benet så han lägger en spec. kudde under benet, 
(när jag har varit hos läkarna har jag fått rulla ihop min egan jacka)
Han börjar känna, böja försiktigt och han gjorde en undersökning som inte gjorde ONT utan han såg hur mitt knä rörde, tröck på några punkter och han kännde också att mitt knä glappade. 
(läkaren jag träffade förut gjorde mig så illa att han inte kunde fortsätta undersökningen) 

Jag fick lägga mig på mage och han fortsatte undersökningen och ganska så snabbt så sa han: 
- Du MÅSTE på magnetröntgen snabbt, så här får du inte gå, detta knä är ju sönder!! 
Jag känner mig väldigt lycklig att ha fått träffat honom, på minder än 10 minuter har han ställt en diagnos! 
Han tror att mitt korsband är av och att min menisk är sönder/skadad.
Och mitt ledband var helt OK, så det hade inte smällt av som dom trodde i första läget. 

När vi sedan var klara med undersökningen visade han mig på ett låtsas knä HUR han hade undersökt mig och varför det gjorde ont här han tröck på vissa punkter, och hur det ser ut i knät när korsbandet är av! 
Jag fick med mig hans anteckningar och det känndes så himla bra! 
Snacka om att man blir överlycklig när man träffar på personer som brinner för sitt yrke och dessutom är grymt kunnig!! 

Så igår skulle jag träffa sjukgymnasten. 
Jag tog med mig Johans udersökningsutlåtande men lät sjukgymnasten FÖRST göra SIN undersökning och SITT uttlåtande för att inte färga henne. 
Jag kan säga att undersökningsmetoden var som NATT OCH DAG! 
När hon sedan började prata om att hon trodde det var lårmuskeln så kunde jag inte hålla mig något mer och gav henne Johans utlåtande...
och då visade det sig att det var de skador som hon också hade misstänkt ?!?!

Så på tordags är det dags att träffa min husläkare igen, för att skriva ihop en remiss till ortopeden. 
Jag blir så himla irriterad på detta system, man slussas hit och dit och dom bara gissar och tror, nu hade jag förmånen att träffa Johan och hade lite kött på benen och jag lovar att jag kommer att han ännu mera kött på benen när jag ska träffa läkaren för som jag sagt förut, nu får det bara vara slut på allt daltande...
Man kan undra varför sjukvåden gör kedjan så lång, är det för att man skall självläka och dom som sitter i landstings styrelsen skall få ut sina bonusar? 
Näää, privata försäkringar är det som gäller!!!


Hopp och hej!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar