onsdag 13 februari 2013

Vet vi vad vi firar???

Jaha, imorgon är det alla hjärtansdag.
E ville bjuda ut mig, men eftersom att jag jobbar så fick jag tacka nej till dejten :) 
Tycker visserligen att Alla Hjärtansdag är ett ganska så konstigt påhitt här i Sverige!
När jag bodde i USA så var Valentine´s day stort överallt och som 16 årig svensk som knappt firat Alla Hjärtans dag så var det väldigt stort eftersom man firade i skolan, på stan och självklart i affärerna..(detta är alltså 15 år sedan)
På skolan så fick man köpa blommor, ballonger,love notes och annat jox som man sedan kunde skicka med bud till klassrummen och kärleken blomstrade.
Vi hade tom en Valentine´s dance där alla klädde upp sig i balklänningar, dansade till "I will always love you" och tyckte att livet var som små gelé hjärtan! Vi hade föreläsning i skolan OM Valentine´s day och visste varför man firade det, och DET är Valentine´s day för mig.
I Sverige så känns det som ett stort affärs jippo, vet egentligen den vanlige svensken varför man firar Alla hjärtans dag??
  

Varför firar vi alla hjärtans dag? (taget från hugin.info)
Det finns flera olika förklaringar till varför vi i dag firar alla hjärtans dag. Den mest kända
berättelsen handlar om prästen Valentinus som levde i Rom på 200-talet e.Kr. På den
tiden styrde kejsaren Claudius II romarriket med fast hand, bland annat förbjöd han
giftermål i landet. Unga män skulle på så sätt känna sig mer fria och gå med i den stora
armé som Claudius II höll på att bygga upp. 
Valentinus vägrade godta detta och började i stället viga förälskade par i hemlighet. En
dag upptäcktes hans sysselsättning och han kastades i fängelse, dömd till döden. 
En av fångvaktarnas döttrar blev Valentinus stora kärlek. Dagen han avrättades, den 14
februari 269 e.Kr., skrev han en hälsning till sin nyfunna kärlek. Valentinus stora mod
och tro på kärleken beundrades av många. År 496 e.Kr. utnämnde påven Gelasius den
14 februari till den helige Valentinus dag (St. Valentines Day).
I dag är det nog inte så många som känner till Valentinus levnadsöde. Men den 14
februari har blivit ett datum då många på olika sätt visar sin kärlek för familj och vänner.
Valentinus skulle säkert vara mer än nöjd.


                                                            


Alla hjärtas dag eller inte så hoppas jag verkligen att mina nära och kära vet att jag älskar dom och att dom betyder oerhört mycket för mig!
Min Alla Hjärtans dag present kommer vara att skänka pengar till Hjärt- och Lungfonden!!



Så glad Alla Hjärtans dag..eller Happy Valentine´s day på er en dag tidigt :)!

1 kommentar:

  1. Alla hjärtans dag är för mig att alla gärna kan donera pengar till hjärt och lungfonden så fler hjärtan får klappa vidare. Alla hjärtbarns dag

    SvaraRadera