tisdag 18 oktober 2011

Knäckt av en 4-åring.

Jag har en 4-åring som håller på att knäcka mig flera gånger om dagen.
Viktor har en vilja av stål och mer envis än en boxare.


så här ser en helt vanlig dag ut!
På morgonen får jag inte sitta brevid honom på frukosten, han ska sitta vid E, han ska ha tomtegröt, som han inte ens äter, och dom mornar som han INTE får frukost för att han ALDRIG äter frukost lägger han sig på golvet och skriker att han är hungrig, eller ur-svulten som han säger.

Sen när han kommer till Dagis så får jag höra vilken snäll och gullg kille han är, då får man bara le och vinka.
När jag hämtar honom blir han arg för att jag har hämtat Albin före honom och tjatar i bilen minst 100 gånger :VARFÖR HÄMTADE DU ALBIN FÖRST , i en ramsa utan uppehåll
( jag brukar hämta dom först varannan gång).
Väl hemma är dom ofta så trötta, så när jag lagar mat brukar dom leka på sina rum eller kolla på CatroonNetworks.
Om inte maten är klar snabbt nog så dukar han upp en buffé med tiger yoghurt, flinger kanel och socker, jag plockar undan och han ställer tillbaka, tillslut så blir han avvisad till sitt rum, lite grin och skrik för att sedan komma och säga förlåt.
Jaa jag "vann" trodde jag. 5 minuter efter kommer tjatet igen: Jag tycker inte om din mat jag vill ha mellis...och det är inte EN gång jag får höra det, efter 50:e gången han tjatar och jag säger NEJ så blir han avvisad till sitt rum igen, jag känner mig som världens sämsta mamma och Albin blir nervös när lillebror blir ledsen.
Viktor får en andra chans, och kommer från rummet och är snäll, vi äter mat och allt går bra, dom leker sina krigslekar och gör upp sinsemellan.

Sen blir det pyjamas och mys i soffan, men inte för en 4 åring med spring i benen, eller som vill att hans föräldrar inte ska sitta stilla....han vet VAD han ska säga: Mamma, jag är törstig hämta vatten, jag når inte glaset, och helst när vi sitter under filten och njuter av lugnet. Men dricker han nått vatten då...NÄÄÄÄÄ.

Varje kväll när han går och lägger sig så säger jag att jag älskar honom och då säger han
-men jag älskar inte dig...sen får jag en jätte puss av honom, han gör ALLT tvärtom...
Jag hoppas att 5-års åldern är lättare att hantera.

Han är världens gladaste kille, bara att han vill göra ALLT på en gång och har inte något tålamod..
hmmm undra vem han har fått det efter


Älskade unge...

1 kommentar:

  1. UNDERBART!! Jag har haft högläsning här hemma och vi skrattade så vi grät! Hoppas du överlever dagen ;) Kram

    SvaraRadera